انا حر

السلام عليكم

من فترة كبيرة جداا انا مكتبتش حاجة ممكن عشان مفيش حاجة تتقال وممكن عشان اللى عايز اقوله فى الاوقات اللى عدت مينفعش يتقال .. لكن حالياا وحشنى البلوج اوى رغم ان عدد الزائرين وصل ل عشرة فى المية عن زمان مش مشكلة حتى لو هاكلم نفسى انا مش شايف ده عيب

فى الفترة اللى فاتت ما بعد الثورة ظهرت اصوات علمانية ليبرالية اسلامية سلفية مسيحية اخوانية فلوطية و و و … شىء يدعو للتفكير وبدأت الناس تصنف نفسها فا حاولت اعرف انا تحت انهى تصنيف بقاا قريت فى العلمانية عجبنى فكرهاا جداا و انتقدت مبادىء كتير كذلك الليبرالية و السلفية و الاخـــ  … لالالالا لما قريت ع الاخوانية عرفت انى لازم اتجنب الفكر ده لاسباب كتيرة مش مهم

حسيت انى مخلط ممكن وسطى !! معرفش لكن لاقيت صوت جوايا  و صور ومشاهد بيقولى انت مصرى .. مصرى وخلاص

افتكرت وانا بجرى من الشرطة وانا بساعد اللى جمبى يجرى او بديله الخل او بحوش عنه .. مفتكرش انى سألته انت تبع مين بقا ؟؟

لما كنا بنصرخ بالشعب يريد اسقاط النظام .. مكنش برده تحت تصنيف افتكر انننا كنا بنصلى وراا شيخ سلفى وكنا بنهتف وراا مسيحى وبتناقش مع ليبرالى و علمانى و اخوانى لكن كانو كلهم مصريني الهدف واحد الالم واحد و الدواا واحد … يبقى ليه التقسيم و التصنيف

الثورة نجحت لاننا كلنا كنا عايزين الحاجة دى .. كلنا بمعنى كلنا من غير تصنيف

انا مصرى مسلم بحترم صحبى و اخوياا القبطى وحقه فى المواطنة اللى هى مصرى يمكن قبل ما انا اكون مصرى نهر النيل لما بيعدى فى بلدنا مش بيدى لشخص وشخص لا الحرية كمان لازم تبقى نهر نفرح بيه كلنا نزرع  مصر بمايته نبنى بيه بلدنا نربى بيه ولادنا نحكى ونتحاكى بنهر الحرية   اللى ماشى فى بلادنا … يبقى ليه نصنف !!!

انا نفسى بكره التقيد بتصنيف

انا علمانى ليبرالى اسلامى سلفى  … ليه ارضاا بتصنيف بحلاوته بوحاشته ليه مفكرش كا انا … كا انا بحب البلد دى ونفسى عودها ينشف ترجع تمشى بهيبة

انا مش معاكو انا مع نفسى … انا مصرى وبس وهافضل مصرى وبس وفخور بده

هاجرى و احلم و ارسم احلام بلدى بمساعدة المصريين اللى زيي اللى متقيدوش … انا حر انا حر انا مصرى حر وهابنى و اعمر فى بلدى

خلص الكلام

One thought on “انا حر

  1. hend89 says:

    دى الجملة فعلا اللى لازم كلنا نرجه نفتكرها تانى ،، لان للاسف معظم الناس نسيتها من بعد يوم التنحى

    “الثورة نجحت لاننا كلنا كنا عايزين الحاجة دى .. كلنا بمعنى كلنا من غير تصنيف”

    ويارب مصر تتجه للأحسن دايما

Leave a Reply

